Meer techniek

De Fria Fresena, een “Luxe Motor 24” (23,70 x 4,80 x 1,15 m) is ontworpen en gebouwd in overeenstemming met de regels en eisen van de
“Directive Pleasure Craft 94/25 CE Category B”
waarbij ook nog de regels van
“Loyd’s Register of Shipping for Pleasure Craft” in acht werden genomen.

Zij is CE categorie B gecertificeerd.
(DCI; Notified body nr. 0613) en dat garandeerd haar kwaliteit en veiligheid.

De machine kamer (zie foto) is heel ruim en zit onder de stuurhut.
Daar staat de 180 pk Cummins 6 cilinder diesel waarmee een maximum snelheid van rond de 9 knopen (16 km/uur) kan worden gehaald.
De kruissnelheid ligt rond de 10 tot 12,5 km/uur omdat op de Nederlandse kanalen de maximum snelheid 12,5 km/uur of minder is.

Het elektrische systeem wordt gevoed door een 30 kVA generator in een aparte machinekamer voorin het schip of door de walaansluitingen. 
Die generator wordt aangedreven door een 4 cilinder Mitsubishi. Hij voedt de huishoudelijke apparatuur rechtstreeks en laadt de accu’s van het 24 Volt systeem waar de rest van de apparatuur op draait.
Een 24 naar 220 omvormer zorgt er voor dat er permanent 220 volt beschikbaar is voor de televisie, de computer, internet en, niet onbelangrijk, de koelkast ook als de generator niet werkt en er geen walaansluiting is.

Stuurinrichting (inclusief de auto pilot) en ook de boegschroef en ankerlier (met handgedreven back up) werken hydraulisch.
Volgetankt is de diesel voorraad 2600 liter en de drinkwater voorraad 3000 liter (goed voor 3 weken cruising).
De vuilwater en bilgewater tanks hebben een totale capaciteit van meer dan 3000 liter.

De Fria Fresena,
is voorzien van Centrale Verwarming, Air Conditioning en heeft daarnaast goede ventilatie systemen.
Rook en warmte melders zorgen voor een goede brandbeveiliging.

Een camera voorop het schip zorgt voor “dode-hoek” en “algemene” beveiliging.